27 juni 2012

potatissallad för yummielovers.



Alltså hörrni. På frågan om jag gillar potatissalladen skulle jag under dödshot erkänna NEJ rätt av, det är inte min kopp te. All denna vita gegga för vilken potatisen gav sitt liv förgäves! Tills jag fick skott på den här röda varianten. Nåväl, mannen kallar mig för rödstrumpa nu och då, så det är väl passande att jag bara ÄLSKAR röd potatissallad!


Röd potatissallad för yummielovers

Kokt potatis (gärna färskpotatis men inget krav), skärs i stora bitar
Crème fraiche tomat & basilika
Röd pesto
Hackad röd lök
Hackade/sönderklippta soltorkade tomater
Salt och svartpeppar

Mängderna är faktiskt ingen noggrann historia. Kanske 6-8 portioner potatissallad per burk crème fraiche. Om man vill ha mycket soltorkade tomater nån per person, annars mindre :)
Geggan kan göras i förskott inför en fest eller bjudning och sedan kan man koka potatisen samma dag så att den är alldeles fräsch. Potatisen kan blandas varm eller kall med röran, efter behag...
Väl bekomme!


God röd pesto hittade jag för riktigt billiga pengar på ÖoB... Större burk för mindre än en tredjedel av Maxis prislapp. Rätt fascinerande prissättning.

3 kommentarer:

Suz sa...

Instämmer med kläggig röra - inget för mig! Men den här verkar ju helt klart värd att prova. Ett hett tips inför helgens grill:)

Tackar för receptet:)
Ha en fin dag!
Kram Suz

Dagar av lycka sa...

Mmm, det låter sannerligen yummie! Nu är jag av den som faktiskt gillar kladdig mat men just färdigköpt potatissallad tycker inte jag heller är någon höjdare. Men potatis, äpplen, purjo, gräddfil och majo är en enkel variant som är supergod den med!

Ha det!
/A

Tyg och otyg sa...

Jag gillar inte heller köpespotatissallad, men nu skulle jag testa denna variant, tänkte jag. Bara det att jag var så hungrig när jag skulle börja med maten att jag inte orkade vänta på nån potatis att koka. Alltså blev det en röd pastasallad istället. Också supergott! Eftersom jag håller på att äta ur kylskåpet inför semestern ville jag inte köpa på mig någon creme fraiche, så jag tog den befintliga kesellan istället och blandade i tomatpuré och klippt basilika. Mums! Tack för tipset!