7 mars 2014

att välja häck.

Kornell


En vän undrade för en tid sedan vad de skulle plantera för häck för att snabbt få insynsskydd. Ytterst få människor vill lägga en förmögenhet på en häck (så länge vi pratar om växter) och inte de heller. Jag tycker att häckar är en viktig del av trädgården. För mig är känslan av att kunna vistas hyfsat ostörd i åtminstone delar av trädgården ett måste. Har man en lite större tomt kan man gärna ha häckar som avdelare mellan olika rum i trädgården men det är en annan historia. Funderade lite på ämnet och här är några förslag:

Kornell
När vi skulle plantera häck ihop med grannarna hade vi samma önskemål: Rejäl på en gång, rimlig kostnad och fin så klart. Vi köpte korallkorneller med rött grenverk, friskt gröna blad och vita blomklasar. Plantskolans trädgårdsmästare sa att vi skulle plantera dem med en dryg meter mellan. Idag önskar jag att vi hade kortat in lite. Framförallt skulle jag ha kollat igenom alla plantorna istället för att lita på en anrik plantskola. Hem kom en bunt glesa plantor och de vi köpte till extra från Plantagen var betydligt bättre förgrenade och är fortfarande mycket finare än de övriga. Där hade en meter mellan plantorna räckt bra.
  Kornellerna finns i olika varianter med brokiga blad och lite olika bladfärger. Det kan vara fint att köpa lite olika och variera sig längs med häcken. Man kan låta dem friväxa buskigt och man kan klippa in dem, men smalare än en meter blir den inte. Bären är ofarliga.


Kornell & kalas


Schersmin
En annan buske som ofta är i lite större storlek redan i affären är schersmin. Doften är helt fantastisk och innehåller en bra bit barndom för mig. På sikt behöver den en del beskärning för att hålla sig på plats men det gör ju å andra sidan alla häckplantor. Kruxet är här att man riskerar att klippa bort grenarna där blommorna kommer och det är ju snopet. När man väljer schersmin ska man välja noga så att man får rätt sort, både med doft och vacker form på blommorna. Kameliaschersmin uppfyller både och. Jag vet inte hur många olika schersminplantor jag köpte innan jag hittade rätt - fem kanske?


Doftschersmin

Kameliaschersmin med bildkälla


Tuja
Tujor ger en grön häck som blir tämligen tät. Man låter den växa till önskad höjd innan man beskär topparna och ser till att vattna noga de första två åren. Kan klippas även på bredden.




Måbär
Måbär tycker jag ger en trevlig häck. Rätt oansenlig buske, men med ljust friskt gröna vackert formade små blad. Den blommar i maj så man knappt ser men med en svag svag doft som jag alltid förknippar med försommarens ankomst. Plantan i sig är starkväxande men jag är osäker på hur stora exemplar man kan få fatt i. De röda bären är ofarliga.


Bildkälla måbär

Grannens måbärshäck i bakgrunden


Syren
Syren är ju jättefint om man har plats för den. Den blir hög och bred och skjuter rotskott så att den brer ut sig allt mer. Vill man inte ha höjden blir det evigt klippande och inte så mycket blom.

Blandhäck
Ett kul alternativ är att blanda olika buskar till en buskagehäck. Man kan leka med olika bladformer och kontrasterande färger för ett livfullt och snyggt resultat. Inser att jag inte har speciellt många foton på våra buskagehäckar längs med gatan - ni får nöja er med bilder från 2005…
  Längs gatan hos oss finns: Olika sorters kornell, olika schersmin, djävulsbuske, fläder, magnolia, japansk lönn, olika rosor, hortensia, pärlbuske. En finess är att plantera lägre buskar där häcken inte får vara så hög, t ex vid grinden eller garageuppfarten för att slippa beskära så mycket. Jag planterar inte gärna taggiga buskar för att det är besvärligt när de ska beskäras och ont med taggar i fötterna. Fast för rosor gör jag undantag :) I en blandhäck är det lätt att få med något i häcken som har en vacker höstfärg… En buskagehäck tar lite mer plats än t ex en inklippt måbärshäck.

Pärlbusken blommar i maj, håller sig låg länge, men lite bred

Japansk lönn - vacker höstfärg

Djävulsbusken är den mörka och den med brokiga blad en rysk kornell.



Tänk på när du väljer sorter:
  • Taggar
  • Vintergrön
  • Plantans slutgiltiga storlek: Ju större skillnad mot önskad storlek ju mer jobb
  • Hur fort sorten växer
  • Hur många plantor per meter - påverkar ju priset
  • Är den vacker bara när den blommar i typ två veckor eller är den vacker längre tid under säsongen: Färg, höstfärg, blommor, vackert grenverk, formen på bladen. Ljusare gröna blad tycker jag ser fräschare ut på sensommaren än mörkgröna som jag tycker blir lite trötta mot slutet av säsongen
  • Giftiga bär
  • Hur faller solen in på avsedd plats - hur hög häck vill jag ha och vad kostar det mig i förlorad sol
  • Välj något som passar växtplatsen: Att sorten tål sol om växtplatsen är solig osv

Kornellens röda grenar

Korallkornellens röda grenar, ljusgröna blad samt fläderblommor.

Lite extra jobb vid anläggning men helt klart arbetsbesparande i längden är att avgränsa kanterna till jorden runt häcken med t ex tryckimpregnerade längder. Sten ger många skarvar där gräset direkt lirkar sig in. Täck jorden med fiberduk och ös över täckbark. Många timmars rensande kan istället tillbringas bakåtlutad i en skön stol med en kaffe i handen. Mindre plantor behöver få stå fritt i jorden utan ogräsets konkurrens om näringen. En äldre häck kan man släppa fram gräset till och köra in gräsklipparen mot utan att plantorna också ryker.

Det finns ju massor av traditionella häckplantor - t ex Liguster, Aronia, Avenbok - men oftast köper man dem som små små plantor som ska beskäras ner till fotknölarna i hundra år innan man har en vettig häck. De är till för folk med tålamod och sånt vet jag inte mycket om...

Inga kommentarer: