25 maj 2015

vitlöksbröd med kvarg (oh yummie!) och lite till.




Igår drogs sista penseldraget (nästan i alla fall) i vardagsrummet efter en och en halv veckas intensivt fixande här hemma. Köket och vardagsrummet har fått ny färg och på husets baksida har vi grejat en del och snyggat upp! Sent igår kväll blev det belöningsdags med lite rester av det ena och det andra som kylskåpet hade att erbjuda:


Fräschaste vitlöksbrödet

Istället för att bara använda smör blandar man hälften typ Bregott och hälften kvarg. Pressa i vitlök efter behag, hackad persilja och lite salt. Oh yummie! Det blir väldigt saftigt och smarrigt. Här på några skivor surdegsbröd. Annars precis som vanligt i en baguette eller varför inte i en större fransklimpa till det större sällskapet? Några minuter i ugnen tills brödet fått fin färg. Faktiskt det absolut godaste vitlöksbrödet jag vet. Samma recept i snart 20 år talar väl sitt tydliga språk...






Kylen bjöd på en liten rest av världens godaste chiligryta. Perfekt att servera som en liten tapasrätt med nachos, riven ost och crème fraîche eller turkyoughurt! Chiligrytans rester fryser jag in i plastpåsar i portionstorlek. Alltid redo med andra ord - som vilken scout som helst!






Dessutom mixade jag ihop denna helt ljuvliga kronärtskocksröra. Den är alltid en hit. Igår hamnade den förutom på surdegsbröd, filonchini också på avokadon. Ny kombo för oss som blev en hit!

Lite överblivet bubbel fick bli den sista kanten guld på en fin helg. Mycket jobb men också mycket nöjd... Alltid lika skönt när man kan stryka ett streck över ett projekt på listan eller som i det här fallet flera!

4 kommentarer:

I mitt huvud sa...

Bra idé att blanda Bregott och kvarg till vitlöksbrödet! tack för tipset!

Min plats i solen sa...

Mmm, jag blir alltid så hungrig när jag kikar in hos dig vännen. :) Jag hoppas att allt är bra med dig och de dina och att du njuter av riktigt sköna sensommardagar? Fyller kropp och själ med sköna sommar. :)

Ta hand om dig vännen.♥

Kram Lotta

Emma sa...

Åh herremin guuuud vad gott det där lät. Alltså jag älskar ju vitlök till den milda grad att jag skulle kunna spetsa frukostflingorna med det :)

Ha en fin lördagskväll.

KRAM

CreandoPhoto sa...

Oj, så gott det där lät då! Jag råkar älska just vitlöksbröd och skulle nog kunna livnära mig på det. Med lite lax upptill. Och choklad då, choklad kan väl inte leva utan? Men hursomhelst, det här måste jag prova. På riktigt!