27 augusti 2013

att ha en sista bit kvar.



Hur sammanfattar man en fantastisk sommar i några få meningar? Tror knappt att jag ens försöker. Det får komma en bit här och en bit där... Just nu är jag mest bara väldigt nöjd med att jag och mannen åker iväg imorgon för en sista skvätt semester innan hösten kör igång på riktigt. U-t-a-n barn. Alltid lika lyxigt, härligt och bra! Vi ska till mitt älskade Tjärnö i några dagar för att bara ta dagarna som de kommer, sitta vid havet och sila sanden mellan fingrarna. 


 



 Det är märkligt att man kan längta så mycket till havet när man är uppväxt utan... Men jag gör det, något så kopiöst. Äntligen.


4 augusti 2013

for gingerlovers.




Jag älskar ingefära. Vi snodde ihop lite lime- & ingefärslemonad som blev riktigt smarrig.


Lime- & ingefärslemonad

Skala o grovriv en bit ingefära
Riv skalet på några lime/citroner, gärna blandat
Skiva resten av citrusfrukterna
Häll ner i en tillbringare (som tål kokhett innehåll)
Muddla gärna lite så saften från limen pressas ut
Koka upp så mycket vatten som ryms i tillbringaren och några dl socker
(eller steviaströ), hälls ner i tillbringaren
Låt svalna o sedan över natten i kylen

Nu kommer vi till det bästa: Häll av med en sil. Häll sedan tillbaka ingefärsresterna i tillbringaren och fyll på med ny sockerlag! Och samma nästa dag igen tills de tappat smaken. Se bara till att hantera fruktmassan hygieniskt och att fylla på med kokande sockerlag...
Späd drickan med det som passar: Sprite om det blev för surt. Annars vanligt vatten eller bubbelvatten till önskad styrka.


23 juli 2013

att längta till NY.



Idag längtar jag tillbaka till New York. Till Central Park närmare bestämt, Le Pain Quotidien på 67:e avenyn, västra sidan av parken... Det var stekande hett på Manhattans gator sista dagen vi hade där och då tog vi vår tillflykt till denna lilla pärla till restaurang med bord i skuggan av stora lövträd och utsikt över delar av parken tillsammans med Manhattans tjusiga siluett. Maten var fantastisk, oväntat billig och det mesta ekologiskt. Vi åt på det där sättet man lägger sig till med efter en tid i ett land där portionerna ofta är oväntat stora - beställer in lite av det ena och det andra och fortsätter beställa allt eftersom tills alla är mätta och nöjda.






Vi är ju alltså hemma igen efter nära tre fantastiska veckor i det stora landet over there. Det är ju en rätt perfekt längd på resa - när resan går mot sitt slut är det fantastiskt att få komma hem! Att det sedan bara blir en ynka vecka ledighet hemma svider ju dock en smula för en hemmagris. Men vi fortsätter att låtsas att det är semester, träffar vänner, grillar och njuter så mycket det bara går!


9 juli 2013

himmelsk sallad med grillade nektariner.




Ibland blir det sådär alldeles extra gott. Svepte ihop nått nytt ikväll med ett Arlarecept som inspiration och OH MY så gott!


Himmelsk sallad med grillade nektariner och chevre

Blandad sallad
Chevre
Valnötter
Rädisor
Hackad blast från färsk lök (så mild o fin löksmak)
Nektariner i klyftor, penslade med smör o grillade nån minut


Ingefärs/rosmarinsås

2 dl gräddfil
1/2 tsk finhackad rosmarin
2 msk riven färsk ingefära
Salt
Socker


Idag grillade vi spareribs med ingefära och honung. Alla smakerna gifte sig som om de var ett kärt gammal par som kände varandra utan och innan. Perfect match.



30 juni 2013

att besöka ett hörn av paradiset.




Veckan på paradisön Anna Maria går mot sitt slut. Lite trist trots att nya äventyr väntar runt hörnet. För den som ska åka till Floridas gulfkust, gillar en smula lågmäld stämning istället för partyhålligång, uppskattar finaste vita stränderna, palmer, vackra träbyggnader, skaldjur, restauranger långt ute på pirer, vilda delfiner, och värme både i luften och i havet kan jag tipsa om att välja sin bas här. Med drygt två timmar till Orlando kan man åka över dagen till de hetsiga parkerna och sedan återvända till paradiset... Just huset vi bor i är också ett tips: Två sovrum, varsin säng åt barnen!, vacker tropisk trädgård m läcker pool - helt insynsskyddad, välutrustat kök, högvis med handdukar, strandutrustning, gasolgrill, f-e-m olika sittmöjlighetet utomhus.... Skulle tippa att det var 31-32 grader i havet här om dagen. Jag kan fortsätta listan längre men jag tror ni fattar. Googla vrbo rest ashore cottage så hittar du det! Ön i sig rankades nyligen till USAs fjärde vackraste ö.

Idag åkte vi ut på en 6-timmars deep sea fishing. Glada i hågen först men för min del har jag tagit hand om det där med att hänga över relingen och återuppleva frullen gång på gång. Jag vet precis hur horisonten ser ut ute till havs också. Sjön var inte snäll idag och vi kryssade runt för att undvika åskvädret som rörde sig där ute. Högvis med fisk blev det i alla fall och mannen fick upp en av hela sällskapets totalt tre red grouper som man får 36 dollar kilot för om man är fiskare och säljer till fiskmarknaden. Fingrillat här på terassen ikväll med andra ord!

Imorgon rullar bilen till Orlando och Universal Studios och sedan väntar New York på oss....

28 juni 2013

nu.



Värme. Så klibbigt och ljuvligt på en gång. Mycket tid i poolen och havet och lite tid i solen. Bli inte förvånade om jag kommer hem blek - det är för varmt att sola rätt o slätt. Om det är något jag vill ta med hem så är det dels de varma nätterna (26-29 grader) och dels värmen i vattnet (29-31 grader). Tvärt emot vad alla tror gillar jag att bada. -Bara det är över 25/27 grader. Och det växer ju inte på träd om man säger så...



Och förresten, VARFÖR finns det inte bea i USA? Går inte ihop för mig.

25 juni 2013

att bli sjukt nöjd.



När man ägnat sjukt (och då menar jag SJUKT!) många timmar åt att leta efter olika boenden till en semesterresa och sedan kommer till det rätt kostsamma huset och det visar sig ha en takterass vi inte kände till blir man lite glad. Milt sagt. Hela huset är finare än på bilderna och bara det här med att det finns uppemot 20 badlakan att drälla runt på stränderna och vid på poolen med. Riktigt riktigt schysst! Att vi sen sysslar med krassligheter och inte riktigt vet hur vi ska kunna genomföra barnens besök i Orlandoparkerna är lite mer trist. Men än har vi inte gett upp hoppet...

23 juni 2013

njuterier.



Vi njuter. -Träffande sammanfattning av tillvaron just nu. Vi befinner oss på Miami Beach och imorgon fortsätter vi mot Anna Maria Island. Havet är 29-30 grader, maten fantastisk och portionerna enorma, nattetid inte kallare än 26 grader ute och myllret av folk, MYLLRET!, så fascinerande.

Det allra bästa med resan är att det är så fantastiskt att få leva så tätt intill sina barn som det blir på en resa som den här....

Huset är bebott där hemma - Jessica, röda Converse är på väg till dig ;)

16 juni 2013

att njuta.



Semestern har börjat men utan supervärme. Fast vad gör väl det när man har ett glashus att fylla med värme, solsken och goda vänner?



Vi eldar ljus, skrattar och njuter av livet. Det är väl ändå det semestern går ut på?!



När vi nu ändå ska resa bort och missa en bit av pionblomningen kunde jag ju lika gärna frossa i dem som jag aldrig skulle annars. De blev så vackra i betongfatet. Ännu vackrare blev det med ljus brinnandes i fatet när skymningen föll sent omsider.



Det är gott att leva...