10 februari 2011

äppel päppel med te.

foto: enmatskedgrejer




foto: enmatskedgrejer



50- & 60-talsporslin tillhör mina stora svagheter i livet. (De är många!) Det går liksom inte att bestämma sig för en sort heller... Alla ropar de "Köp mig!" när jag går förbi. Smörasken i Rörstrands Eden är en av mina favoritgrejer hemma. En dag slog det mig att den är som gjord för att förvara tepåsar i framme på bänken i köket! Så där står den och gör både nytta och förgyller mina morgnar...




foto: enmatskedgrejer



foto: enmatskedgrejer



Resten av delarna är också fantastiska. Jag är helt såld på tallrikarna och skärbrädorna! Vill lägga mig som en liten unge på golvet och skrika "Vill ha"!






Serien tillverkades 1960-72 av Rörstrand. Formgivare okänd. Marianne Westman som bland annat designade Picknick och Mon Amie har pekats ut men sägs ha sagt att det inte är så utan att det var "någon målarflicka" på Rörstrand som designade serien.

5 kommentarer:

Hildas hem - Sofia sa...

Jag är också svag för porslin med stora och vackra mönster på - som det du visar. Jag har några enstaka grejer bara. Men varje gång det går något sånt där på auktion så rycker det i handen på mig och jag vill ropa in det :)

Ha en fin dag!
Kram Sofia

Randiga Tråden sa...

Eden har Sigrid Richter gjort, det är en av mina favoriter annars gillar jag det mesta av MW. Din smör/te ask är så fin.

en matsked grejer sa...

Kul att ni tog er tid att skriva en kommentar!!

Åh det var kul att veta -Sigrid alltså!

The Dress And Me sa...

Åh, det där är ju nästan mitt favoritporslin just nu. Jag är så glad över karotten jag har.

Made by Ina sa...

Tack för titten ;)
Nu tittar jag in hos dig!
Och jag är lika svag som du är för denna.
Har tyvärr inte lyckas få tag på någon ännu, men hoppas och håller tummarna att jag ska få det någon gång.
Hadet toppen
Marina