3 mars 2015

oh my! krämig svamprisotto.



Risotto är något som jag som vuxen kommit på är otroligt gott. Länge trodde jag att det smakade som barndomens scoutlägers risotto - torrt ris med frysta grönsaker o tärnad skinka i. Ibland är det tur att man har fel!


Krämig kantarellrisotto

Svamp - 1/2 kg färsk eller 50 g torkad
1 msk smör
1/2 gul lök, hackad
4 dl aborioris
1 dl vitt vin
1 l hönsbuljong
1 dl riven parmesan
Salt
Peppar

Fräs svampen i smöret, lägg åt sidan. Fräs löken i smör. Lägg i hälften av svampen och allt riset. Låt fräsa 2-3 minuter. Häll i vinet och mata sedan på buljong lite i taget. Mata och rör om tills buljongen är slut och riset mjuknat. Blanda i resten av svampen. Dra av från värmen. Häll i osten. Smaka av med salt och peppar. Serveras med god sallad!

Godast av allt är färska kantereller, men det är ju tyvärr inte alltid möjligt - det enda som får mig att längta till hösten! När jag väljer torkade trattkantareller låter jag dem dra i hett vatten en stund så de får svälla. Jag häller på vatten så att de blir "mättade". När jag fiskat upp svampen ur "badet" låter jag den överblivna vätskan bli en del av buljongens liter. 

1 kommentar:

Anonym sa...

åh, nu blir jag hungrig! :)
/Madeleine