7 januari 2014

att servera Cecilianskt.



Ibland dyker de där inspirationsrycken upp. Då är det bara att tacka ja och följa med. I helgen skulle vi bjuda några sköningar på middag. Några dagar innan hade jag fått en ny kokbok i present med en massa frestande recept. Och jag drabbades av beslutsångest. Allt verkade alldeles för gott. Så varför välja när man kan få allt? Det hela slutade i en middag med tio smaker av blandat ursprung istället för en traditionell trerättersmiddag. Fick frågan på jobbet nån dag innan vilket tema det skulle vara - nått speciellt kök? Nej, sa jag. Inte kan jag hålla mig till sånt. - Jag kan ju inte ens följa recept. Cecilianskt är det närmaste tema det hela kommer. Som i Cecilia vilket inte har ett dugg med Italien att göra. Fast jag är sjukt förtjust i Medelhavsmat, så kanske ändå. Blodad tand fick jag i alla fall! Konceptet har inte använts för sista gången...




Istället för att rada upp allt här tills ni dör blir det nått eller några åt gången. Under etikett ätbart - avsmakningsmeny hittar ni dem sen. Först ut är en löjromstårta.


Löjromstårta med lax

Botten:
100 g kavring mixas med
50 g smält smör. Trycks ut i botten på en form med lös botten, ca 24 cm. Kylskåp!

Röran:
200 g kallrökt lax finhackas. Blanda med
0,5 dl gräslök
2 dl lätt crème fraiche
1 pressad vitlöksklyfta
1 krm nymald svartpeppar, minst!
1 krm rosépeppar, minst!
Salt efter behag. Tillsätt också
Gelatin motsvarande 4 blad.

Häll upp i formen och låt stå i kylen minst 4 timmar. 

100 g löjrom eller stenbitsrom, gärna mer. Breds ut vid servering. Börja i mitten och sprid utåt så långt du tycker att det räcker till. Om man vill täcka hela behövs minst 150 g. Klipp lite gräslök över!

Detta kan gärna serveras i tårtbitar om man vill ha lite mer. Jag serverade en bit på sked. Väl färdigställd håller den i kylen flera dagar. Varken jag eller mannen klagar när en sån här bit landar på frukosttallriken dagen efter...




To be continued…


--------------------------------------------------------------------------------------

Samtliga inlägg om avsmakningsmenyn:




Inga kommentarer: