17 februari 2013

fabriksdrömmar.



Det fladdrar till en aning i hjärtat varje gång jag går genom Kopparlunden. Alla dessa vackra röda mer eller mindre slitna fabrikstegelbyggnader från början av 1900-talet. Det är en magisk miljö och många är de kilometrar vi vandrat där med en bebis med magknip och barnvagnsgung som enda bot. Vi bodde i kvarteren intill i husen som utgjorde arbetarkvarteren till fabrikerna ritade av samma skickliga arkitekt, i en lägenhet med högt i tak, vackra fönster och lummig innergård. Lite nostalgi så här en snorig söndag...

När vi vandrade där sommaren för 16 år sedan brukade vi drömma om att få göra ordning en lägenhet i något av husen och helt enkelt flytta dit. Vi förundrades över att staden inte tog tillvara bättre på detta fantastiska område. Idag lever området i betydligt större utsträckning och här om veckan stod det i tidningen att det planeras för bostäder där...

Det blev alltså Fabriksinspiration i dubbel bemärkelse från mig idag. Fler söndagsbilder hittar man på Fabriken.

Tillägg: Såg att blogginlägget på Fabriken går i tämligen samma tema. Men "Great minds think alike", eller hur var det nu? :)


5 kommentarer:

Living by Miriam sa...

WOW, vilka byggnader, jag hade köpt direkt! ;)

Victoria Glosemeyer sa...

Åh, vilken dröm att få göra om ett sånt ställe till bostad! Det skulle jag vilja göra någon gång i Livet, faktiskt! Vad bra att de där fabrikerna ska få nytt liv, i alla fall!

kristin på krickelin sa...

Jag älskar sådana gamla byggnader! Hoppas ni har möjlighet att flytta in i en av de nya bostäderna som kommer byggas, om ni fortfarande vill :)
Tusen tack för den mycket värmande kommentaren du lämnade hos mig, den fyllde hela mig med tacksamhet denna dimmigt gråa dag, kramar till dig

Mindecor sa...

eller "Great Minds Don´t Think Alike" Kolla här http://www.youtube.com/watch?v=N8BlCK0-ImI&feature=player_detailpage Jag ryser varje gång.

Mindecor sa...

Äsch försökte lägga in en länk men det gick visst inte. Kopiera och adressen och kika. Vad tycker ni? Visst är den bra?