15 mars 2014

medelhavskyckling med parma.



Kyckling kan vara urtrist. Eller helt enkelt underbart! Det här tillhörde den senare kategorin och dessutom går det rätt fort utan en massa krångel - precis som jag vill ha det!


Medelhavskyckling med parma

4 kycklingfiléer
4 skivor parmaskinka eller liknande
10 st vitlöksklyftor hackade
1 knippe färsk rosmarin
1 knippe färsk salvia
3 lagerblad
1/2 dl olivolja
1/2 dl balsamico
Rosmarinsalt (- om man inte har skulle jag gnugga filéerna med hackad rosmarin
o använda flingsalt istället)
Svartpeppar

Ugnen 175 grader. Lägg kycklingen i en ugnsform. Salta med rosmarinsaltet och peppra. Hacka eller finklipp örterna och strö hälften över kycklingen. Rulla in filéerna i parman.
Strö över vitlökshacket och resten av örterna. Blanda olja och balsamcio och häll över. 30-40 min.
Nästa gång ska jag strö över rostade pinjenötter på slutet som variation.

Serveras med det man känner för, t ex hasselbackspotatis, den här fantastiska potatis- & jordärtskockegratängen eller med den här lite matigare supersmarriga salladen som också kan göras så här. Yummie for my tummy!




Lördagsjobbet är fix och färdigt för dagen och nu är jag ledig 24 h innan nästa arbetspass. Helg, helg, helg!

Psst! Om du ändå köper färsk salvia kan du passa på att prova den här godsaken. Burken med salvia- & honungssirap står sig bra i kylen.

2 kommentarer:

Husbilen Tuzzen sa...

Å jag älskar kyckling. Tycker det är den godaste maten som kan varieras mycket. Dock gillar jag INTE vitlök (jag vet, jättekonstigt) så din rätt kommer nog inte tillagas här.
Önskar dig en härlig kväll.
Kram Helén

en matsked grejer sa...

Skippa vitlöken då, resten blir nog finfint ändå ;)