10 februari 2014

genom ögat rakt in i hjärtat.



Bläddrar runt i fotoalbumet och påminns om hur mycket jag gillar att titta på hus. För varje resa vi gjort har kameran fångat otaliga hus. Fascinationen ökar ju slitnare huset är. Vad är det med det där ruffiga som gör att det tilltalar ögat så? Det där med utsmyckningarna gillar jag också. Hus byggs aldrig på det sättet längre. 





Min gymnasietid tillbringade jag på Sveriges äldsta gymnasium. Många av byggnaderna där var oerhört vackra och omgivningen helt bedårande. Många timmar har ögonen vilat på dessa vackra hus medan jag funderade på någon kemi- eller fysikberäkning. I gamla annexet var trappstegens sten nedslitna flera centimeter av alla studenters vandrande upp och ner. En smula tidens vingslag som är så läckert att bevara!

När det var dags att renovera delar av husen återställdes inte fasadernas utsmyckningar till samma detaljerade uttryck utan gjordes som släta socklar. Det kändes som helgerån.




Husen på bilderna finns på Cypern dit vi reste med mina föräldrar en härlig vecka i maj här om året.
Alltså. Kolla in dörren nedan. Man dör lite av sådana dörrar...



3 kommentarer:

Johanna | Tillvaron.se sa...

Jag älskar också gamla hus - och byggnader. Jag är en liten historienörd och älskar att titta på hus och platser och tänka mig vad som har hänt där och hur de som levt där levt genom åren. Fantastiskt. (Jag kan också meddela att jag grät när jag första gången fick en skymt av colloseum i Rom, nörd var det ja).

Maria-Snickaregården sa...

Tycker det är intressant med gamla hus. Så mycket historia i väggarna.
Kram Maria

Elisabeth sa...

husfasader är härligt att fota, så många fina bilder du har på just husfasader. Tänk så mycket historia det ligger i husfasader..

ha en bra dag..