17 april 2011

sommargyllen.






Här kommer lite mera nostalgi... Serien Sommargyllen gavs ut 1965-70 för Gustavsberg, designad av Bengt Berglund. Tallrikarna är helt ljuvliga och minner om somrar i mormor och morfars Frubol med mormors fantastiska mat serverad uppepå. När jag som vuxen tittade i hennes skafferi för att hjälpa till med maten förundrades jag över hur hon kunde laga sådan mat med så få kryddburkar! Min mamma har allt sedan jag var en riktigt kort människa letat efter dessa tallrikar på alla loppisar vi besökt, men aldrig någonsin hittat ett enda exemplar. Internet förändrar ju ett och annat. På Tradera dök så den här fantastiska kannan upp, i den rätta serien. Jag bara måste ha den. Min syster ropade in den, min mamma betalade den, jag fick den i födelsedagspresent. Det tycker jag är en bra fördelning!






Vilket porslin sätter igång ljuva barndomsminnen för dig?

För mer söndagsinspiration, besök gärna Fabriken!

7 kommentarer:

FaB Keramik sa...

Ja så fin!
Porslin som barndomsminne blir nog farmors handmålade, inte speciellt snyggt faktiskt men med det dukades det alltid till fest. Känner inte så många nuförtiden som sysslar med porslinsmålning direkt, gör du?
Ha en häääääärlig söndag!
Kram Frida

Petronella sa...

Vilken härlig dekor! Trots att jag en period samlade udda tallrikar o koppar med roliga dekorer kan jag inte minnas att jag sett denna på mina loppisrundor.. Verkligen somrig :) Kram //Petronella

Petronella sa...

Ps. För mig är ett barndomsminne morfars kaffemugg à la 70-tal med rustikt blommönster.. Brunt på brunt. Egentliglen rätt fult, men fylls alltid med värme o nostalgikänsla när jag ser liknande porslin på second hand o loppisar nu för tiden :)

Petra / Popetotrora sa...

Jättefin kanna! Somrig och härlig. :-)

Önskar dig en härlig söndag!

Knaada sa...

Ja, vilket fantastiskt teamwork!

Jag nyttjar också familjen för fyndletning :)

HA en trevlig söndag!

Linda sa...

Nämen hoppsan. Jag har precis publicerat ett inlägg med en utmaning till dig. Men nu ser jag ju att du redan har gjort den en gång. Du väljer själv om du vill göra den igen... :)
Kram Linda

enannanhelena sa...

Bara namnet; sommargyllen, så fantastiskt romantiskt! Och dekoren så där skönt naiv, retro javisst, men också tidlös,den skulle lika gärna kunnat vara formgiven i dag. Tidlös, som sagt. :)
/helena