18 april 2011

kinky chicken. latmanskäk.




Härom kvällen grillpremiärade vi. Eller ja, vi grillade ju på nyårsafton också enligt traditionen men premiär för den här månaden i alla fall. Förra årets favorit fick förgylla våra smaklökar. Mat för lata: Kinky chicken heter det hos oss, bear can chicken hos andra. Massor av grillkrydda + olja överallt, trä på kycklingen på en öppnad liten ölburk (den kinky biten), ställ upp i en aluminiumform på gallret och grilla indirekt under lock tills färdigt, ca 45-60 min. Ölen förångas inuti kycklingen och ger en finfin smak!








Snabbmat i bemärkelsen lite arbete när den är som bäst med pommisar, Lomanders bearnaise, ruccola + tomater och cola till så klart. (Loovar att komma mig för att be mannen lära mig vitbalans i Photoshop nån dag så ni slipper gula bilder.)

Men det kan ju erkännas att maten stått tidigare på bordet om mannen inte haft lite otur när han tänkte: Råkade stänga spjället till grillen vilket kostade oss 40 minuter. Om jag dessutom hade satt in stripsen i ugnen istället för ugnen för att sedan fastna vid datorn hade ytterligare 20 minuters väntan undsluppit våra magar...

8 kommentarer:

Nina sa...

Hej Cissi!

Som jag sagt på jobbet " Som i en inredningstidning" . Låter som en toppen middag! Kram från Nina.

en matsked grejer sa...

Gulle dig Nina å kram tebaks!

HEMLÄNGTAN sa...

Mmm, vad det lät gott. Har aldrig testat men måste göra det snart!
Retsamt när matlagningen inte flyter på som den ska men roligt så här i efterhand. Att ställa maten ovanpå ugnen istället för inuti är ju också en variant...

Kram, Jenny

Anonym sa...

Låter ju jättegott men jag fattar verkligen inte hur det går till? Vadå trä på en ölburk?? Måste få se det live hos er hemma i glashuset! Kram från Karin

Hildas hem - Sofia sa...

Ha ha! Jag känner igen det där. Häromdagen satte jag in maten i ugnen - men jag hade glömt att vrida på gradantallet ... det var bara lampan som lyste i ugnen. Det blir maten inte direkt varm av :)

Jag önskar dig en härlig tisdag!
Kram Sofia

en matsked grejer sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
en matsked grejer sa...

Försöker en gång till: Hm Karin, man tar kyckling och trär på den på den öppnade ölburken, så att ölburken trycks in i halshålet... Live, ja visst ;) KRAM till er alla!

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Så gott.
Har hört om receptet förut, men aldrig testat själv. Får göra det någon gång. :-)

Ha det gott!